No punkta A uz punktu B

4.Janvāris, 2019
Viesis
Laikrakstā

Sākotnēji biju domājis runāt ar viņu par sabiedrisko transportu, taču šoreiz VTU Valmiera valdes priekšsēdis OSKARS SPURDZIŅŠ bija emocionāli atvērtāks, tāpēc saruna mazāk par autobusiem, vairāk par dzīvi mums apkārt.

Kāds uzņēmumam VTU Valmiera bijis 2018. gads?

Nevarētu teikt, ka ļoti labs, taču arī par ļoti sliktu to nenosauksi. Īstenībā naudas ir pieticis, nupat vēl kā brīnumu – pavisam necerētā veidā, jo it kā neko Autotransporta direkcija nebija solījusi – vecā valdība ieskaitīja vecos šī gada parādus. Tas ir labi (smaida)! Paldies par to vecajai valdībai, jo, kad jaunā ķersies pie šīs problēmas, pasažieru pārvadājumiem, domāju, tas viņiem nebūs pirmā simta jautājums... Ir tik daudz lietu sakrājies, ar ko ņemties jaunajai valdībai! Un kad vēl šī valdība tiks nodibināta... Protams, naudas ieskaitīšana gada pēdējās dienās parāda labu papīru bilanci uzņēmumam, bet īstenībā jau naudai jāienāk regulāri un plānoti, nevis tā – gada pēdējās dienās. Arī iepriekšējā gadā mums ieskaitīja kontā vairākus simtus tūkstošus eiro gada pēdējā nedēļā un tad priecājās, ka mums, VTU Valmiera, ir gandrīz pusmiljonu liela peļņa. Tas taču viss ir uz papīra!

Tātad šajā sistēmā nekas būtiski nav mainījies – iedod naudu gada beigās, lai būtu skaisti cipari...

Jā, mums, pasažieru pārvadātājiem, ir tā dīvainā sistēma. Ir kaut kāda nauda, ko valsts šim līgumam saplānojusi, taču nekad jau mums nedod visu. Manuprāt, būtu normāli kādus 95% no šīs summas iedot avansā un tad pēc fakta iedot klāt par to, ko mēs esam izdarījuši. Vai arī nākamajā mēnesī samazināt devumu, ja esi dabūjis vairāk. Mums ir tā, ka plānotais cipars, ko visi atzīst par mazu trim gadiem, vienmēr kādi divi līdz pieci miljoni eiro gada beigās pasažieru pārvadājumiem uz visu Latviju pietrūkst. Arī pērn mēs gada pēdējā nedēļā saņēmām vēl par 2016. gadu nesamaksāto summu. Varētu jau teikt: ko tu tur bļauj, nauda taču tev iedota un liela... Bet īstenībā kā var plānot darbu, ja ar maksājumiem tā notiek?

Ar ko vēl zīmīgs bijis 2018. gads?

Ar to, ka pasažieru skaits iet uz leju. Īpaši tas vērojams laukos. Ne ļoti strauji, jo mēs esam pieķērušies vēl vienam lauciņam – apkalpojam skolēnu pārvadājumus. Valmierai apkārtējie novadi VTU Valmiera uztic pārvadāt savus skolēnus no rītiem un vakaros, vairs nebrauc ar saviem – pašvaldību – autobusiem. Līdz ar to pasažieru skaits tik strauji nesarūk. Bet vispār Latvijā tas sarūk. Valmierā, pateicoties politiskiem lēmumiem par braukšanu pilsētas sabiedriskajā transportā bez maksas skolēniem un pensionāriem, braucēju skaits nav samazinājies, ir pat drusku pieaudzis. Cilvēki autobusos brauc vairāk, bet viņi nemaksā. Tas nav slikti. Ja pasažieru skaits samazinātos, tad būtu jāsāk domāt par konkrēto maršrutu jēgu, it sevišķi laukos. Bet, ja cilvēkam ir kaut kur jānokļūst un ja neko citu viņam valsts pretī nedod, jo braukšana pēc izsaukuma arī neguva cerēto atsaucību...

JAUNĀ GADĀ – JAUNS AUTOBUSS. Oskars Spurdziņš pie kārtējā VTU Valmiera autobusu parka papildinājuma – SETRA buss ar dīzeļdzinēju 28. decembrī vēl tikai gaida uzņēmuma marķējumu un valsts numura zīmi, nu tas varbūt jau devies pirmajā 2019. gada reisā.


Pilno versiju par maksu ir iespējams aplūkot adresē www.news.lv

Komentāri
Pievienot komentāru