Sabiedriskais transports: šodien un rīt. III
Šodien Liesmā pabeidzam sarunu par sabiedriskā transporta pavisam tuvu nākotni, par to stāsta Valsts SIA Autotransporta direkcija valdes priekšsēdētājs KRISTIĀNS GODIŅŠ.
Tāda nepierasta un jauna lieta — transports pēc pieprasījuma. Kā tas izpaudīsies realitātē?Zinu, ka tieši Vidzemes plānošanas reģions aktīvi strādāja pie pilotprojekta par transportu pēc pieprasījuma. Mēs patlaban plānojam piedāvāt kompromisa variantu, jo nespējam nodrošināt sabiedrisko transportu pēc taksometra principa: jebkurš cilvēks jebkurā vietā uz jebkuru vietu. Neesam tik bagāti. Diemžēl. Piemēram, Valmieras pusē šo principu varētu iedzīvināt maršrutā Rūjiena – Mazsalaca – Sēļi – Rūjiena. Šajā maršrutā valsts dotācija sasniedz 95%, tas nozīmē, ka ieņēmums no braukšanas biļetēm ir tikai 5%. Taču, ja tā ir vienīgā alternatīva un ja cilvēkiem ļoti vajag šo maršrutu, tad transports pēc pieprasījuma nozīmētu, ka šis maršruts tīklā ir, taču tā izpilde notiek tikai brīdī, kad cilvēks uz to jau ir nopircis biļeti vai arī pieteicis vajadzību pēc šī pārvadājuma. Vai tas nozīmē, ka, piemēram, Rūjienas autoostā vajadzētu dežūrēt maršruta taksometram? Varbūt tas pat varētu būt ārpakalpojums?Par veidiem vēl domāsim, taču pamatdoma ir tāda: pārvadātājam, ja mēs sludināsim konkursu, apkalpojot klasiskos maršrutus, būs klāt atzīme, ka šie maršruti apkalpojami pēc pieprasījuma principa — tajos nav regulāras satiksmes, un šos maršrutus var apkalpot ar vieglajiem transporta līdzekļiem. Šo domu tagad piedāvāts virzīt uz priekšu Noteikumos — atļaut sabiedriskajā transportā izmantot B kategorijas transporta līdzekļus ar sēdvietu skaitu līdz 8. Tie ir maršruti, kurus ar šādu sēdvietu skaitu varēs nodrošināt lielajā daļā gadījumu — kaut vai katram braucējam uzreiz divus beņķus! Līdz šim šāds pakalpojums nav bijis — jāņem vērā, ka arī mums, Autotransporta direkcijai, transports pēc pieprasījuma ir pilnīgi jauna lieta. Plānojam, kolīdz stāsies spēkā normatīvie akti, šajā jomā palaist arī vairākus pilotprojektus. Atšķirība no taksometriem būs tāda, ka šis transports tomēr brauks konkrētā maršrutā un piestās konkrētās pieturvietās. Nebūs gluži tā, ka piebrauks pie mājas durvīm konkrētā laikā un aizvedīs tur, kur pasažieris vēlēsies! Vēl kas — pēc izmaksām šāds transporta līdzeklis noteikti būs lētāks. Neslēpšu, joprojām ir uzņēmumi, kuru 40 vai 50 vietas ietilpīgais autobuss vadā piecus sešus pasažierus, tas galīgi nav vajadzīgs! Jau nākamajos konkursos pretendentiem tiks skaidri pateikts, ka šajos maršrutos pasažierus var apkalpot ar transportu, kurā sēdvietu skaits līdz tik un tik. Tas noteikti ļaus uzlabot finanšu rādītājus!
Pilno versiju par maksu ir iespējams aplūkot adresē www.news.lv