Sedas purva izstrādes vēsture sākas jau pirmās Latvijas brīvvalsts laikā, kad 1938. gadā dibināja valsts tirdzniecības un rūpniecības akciju sabiedrību «Kūdra». Sešdesmito gadu sākumā tagadējās Sedas pilsētas vietā pletās mežs, kura vidū bija «Salāniešu» mājas. 1953. gadā reizē ar kūdras fabrikas būvniecību Sedas tīreļa dienvidu malā sāka veidoties ciemats. Kūdras fabrikas celtne bija pasludināta par Vissavienības komjaunatnes triecienceltni, un uz šejieni brauca jaunatne no visas Padomju Savienības. Tas noteica ciemata raksturu un seju, kas saglabājusies līdz pat mūsdienām. 1954. gadā Sedai piešķīra strādnieku ciemata tiesības, bet 1961. gadā tā ieguva pilsētciemata statusu.
Attēlā:
JOPROJĀM IERINDĀ. Purvā izstrādē izmanto pagājušā gadsimta 50. — 60. gados būvētās dīzeļlokomotīves. Savulaik šeit bijis liels lokomotīvju parks, un daudzi interesenti no bijušās PSRS braucot meklēt detaļas savām lokomotīvēm. Pašlaik lietošanā palikušas piecas lokomotīves, kā arī trīs pasažieru vagoni. Divus izmantojot darbinieku pārvadāšanai, bet viens ir domāts tūristiem.