Nemākulis, toties kompetents
Regulāri no TV ekrāna diskusijās par ražošanas attīstības problēmām Latvijā izskan uzņēmēju sūdzības par tehnisku cilvēku – inženieru un kvalificētu strādnieku – trūkumu, piemēram, metālapstrādē un kokapstrādē.
Par iemesliem tiek minēta skolēnu pārāk mazā interese par tā sauktajiem STEM priekšmetiem, arī attiecīgu eksāmenu trūkums skolu gala pārbaudījumos.
Manuprāt, problēmas sakne meklējama jau tajā laikā, kad potenciālais inženieris vēl staigā mājās zem galda, kad puikam (retāk meitenei, bet arī tas nebūtu slikti) pirmās iemaņas vīru darbos ierāda opis vai tēvs. Kā pareizi zāģēt koku un kādu materiālu ar kuru zāģi, kā izurbt caurumu koka dēlī, saplāksnī vai plānākā bleķī... Kā pareizi iesist naglu, ieskrūvēt skrūvi kokā vai – izmantojot plastmasas dībeli – arī mūra sienā... Tādas elementāras lietas, ar kurām sākas praktiskā dzīve un kuras savu reizi puiša cilvēkam lieti noder ikdienā.
Te problēma rodas tad, ja opim nav laika, bet tētis – kā jau tipisks šī gadsimta produkts, kurš jau piedzimis ar laizāmo telefonu rociņā, – no manis pieminētajām praktiskajām lietām pats neko nejēdz un spiedīgas vajadzības reizē meklē pamācību – ko, kā un ar ko darīt – visu zinošajā Mātē Guglē.
Pilno versiju par maksu ir iespējams aplūkot adresē www.news.lv
Gunti, super un paldies! Šo vajadzētu aizsītīt izglītības ministrei Čakšai, lai glābj, kas vēl mūsu izglītības sistēmā glābjams. Vienu eksemplāru arī tieslietu ministrei Lībiņai - Egnerei, lai tā ierosina izmeklēt darbmācības izņēmējus no skolu mācību (obligātajām) programmām un par radīto valsts apdraudējumu viņus pat notiesātu. Ekonomikas ministrei Indriksonei gan neko navajag rādīt, jo tā var pārbīties. Kad katrs puika, jaunietis, pēc tam vīrietis pratīs ne tikai naglas iedzīt un pat kaut ko uzbūvēt, bet arī mācēs māju remontēt, ūdenskrānus mainīt un pat tehniku kaut cik kārtībā uzturēt, vismaz trešdaļai sīko uzņēmēju, kas no šo darbu un pakalpojumu veikšanas šobrīd pelna un izdzīvo, nāksies bankrotēt. Pieļauju, ka šādi šeftīgi uzņēmēji bija tieši tie, kuriem izdevās ne gluži saprātīgajiem līdzšinējiem izglītībass ministriem iestāstīt, ka darbmācība un ar to saistīta elementāru darba prasmju apgūšana Latvijas skolās nemaz nav vajadzīga. Bet Tev., Gunti, vēlreiz Paldies, jo sen tik saprātīgu rakstu "Liesmā" nebiju lasījis!