Skolotājs — mērķtiecīgs virzītājs
Aprīlī norisinājās Skola2030 trešā organizētā konference «Lietpratība sākumizglītībā», kurā tika stāstīts un diskutēts par pirmsskolēnu izglītību vecuma periodā no 1,5 līdz 10, 11 gadiem. Par attīstības periodu, kad bērnam ir svarīgi gūt daudzveidīgu pieredzi — pētīt, eksperimentēt, atklāt, tā veidojot pirmos priekšstatus par lietām un procesiem. Rezultātā pirmsskolēnam radīsies jaunas prasmes — domāt kritiski un radoši, apzināties un pārvaldīt savas emocijas un rīcību.
Pieredze veidojas, veicot uzdevumus vai īstenojot procesu; lai arī bērns kļūdīsies, bet tas ir svarīgi šajā vecuma posmā, jo viņi gūst zināšanas un turpina mēģināt ar skolotāju un vecāku atbalstu. Konferencē Sanita Lazdiņa, Skola2030 latviešu valodas mācību satura izstrādes eksperte, sociolingviste, Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas profesore, dalījās viedoklī: «Skolotāja loma ir būt bērna mācīšanās mērķtiecīgam virzītājam, uzmanīgi vērojot un konkrētās situācijās pamanot brīžus, kuros jāiesaistās, lai viņu atbalstītu. Mēs kā pedagogi diemžēl šodien biežāk neesam pacietīgi un sniedzam gatavas atbildes vai «darām bērna vietā».»
Konferencē ar Britu padomes atbalstu Latvijā bija ieradusies Oksfordas Universitātes vadošā pētniece Ketija Silva (Kathy Sylva). Viņa īpaši uzsvēra agrīnā vecuma izglītības nozīmi bērna tālākajā izaugsmē. Gandrīz 20 gadu ilgā pētījumā, sekojot 3000 bērniem no 3 līdz 16 gadu vecumam, pierādīts, ka mācību kvalitātei pirmsskolā ir izšķirīga ietekme uz akadēmiskajām zināšanām un prasmēm vēlākajā laikā, kā arī — uz prasmi patstāvīgi mācīties. ES finansētajā pētījumā analizēts 11 Eiropas valstu agrīnās izglītības mācību saturs un pieeja, secināts — šajā gadsimtā noticis būtisks pavērsiens izglītības pieejā: valstis izvēlas turpināt agrāk iedibināto tradīciju attīstīt bērnu sociālās un emocionālās prasmes pirmsskolā, taču vienlaikus būtiska un lielāka uzmanība tiek pievērsta lietpratības pamatiem akadēmiskajās mācību jomās un caurviju prasmju attīstībai.
Šī ir trešā konference, kas tiek organizēta Valsts izglītības satura centra (VISC) ESF projektā «Kompetenču pieeja mācību saturā», kas ir atbalsta programma pedagogiem, lai mazinātu mācību saturā un mācīšanas pieejās valdošo sadrumstalotību. Projekta mērķis ir izstrādāt un pēctecīgi ieviest Latvijā tādu vispārējās izglītības saturu un mācīšanas pieeju, kas rosinās skolēniem iegūt 21. gadsimtā vajadzīgās zināšanas, prasmi un attieksmi.
Realizēšanas laiks ir no 2016. gada 17. oktobra līdz 2021. gada 16. oktobrim, kopumā piecus gadus. Projektā piedalās 100 pilotskolas, kuru skaitā ir Valmieras Valsts ģimnāzija un Valmieras sākumskola. Projektā galvenokārt paredzēta esošo mācību satura dokumentu pārskatīšana un pilnveide, atjaunotā mācību satura izstrāde un aprobācija, mācību programmu un mācību materiālu izstrāde. Tāpat pedagogiem tiks sniegtas zināšanas apmācībās un izveidota mācību līdzekļu vietne, nodrošinot ērtu pieeju satura dokumentiem un digitālajiem mācību materiāliem ikvienā skolā. Šī gada rudenī projekts būs aizritējis jau divus gadus un 100 pilotskolās tiks rosinātas nepieciešamās pārmaiņas.
Pilno versiju par maksu ir iespējams aplūkot adresē www.news.lv