Mūziku pasūta tas, kurš maksā
Reiz kāds dziļi sirdī par kaut ko aizvainotais, gribēdams tīri latviski nolamāt sabiedrībā augsti godātu personu, publiskā vietā tai uzjautājis: «Vai jūs neesat liels cūka?» Uzrunātais pārskaities un steidzis jautātāju tiesā iesūdzēt par goda aizskaršanu. Taču tur iesūdzētais attaisnojies: «Kāda tur goda aizskaršana, vai tad pajautāt vairs nedrīkst? Būtu kungs atbildējis, ka viņš nav cūka, mēs katrs paliktu ar savu godu.»
Pēc šī paša principa — jautāt taču drīkst — acīmredzot notiek arī dažas aptaujas, pat par prātam neaptveramām tēmām. Kad aptauju veic «DNB Latvijas barometrs» (pēdējais viņu secinājums, ka rudenī iedzīvotāju noskaņojums sācis strauji pasliktināties), var nojaust pašas bankas kaut kādu vajadzību. Taču kas pasūta aptaujas pētījumu centram SKDS, vairums gadījumos tā arī paliek komercnoslēpums. Vien zināms, ka šis centrs ir 1996. gadā dibināta privāta un neatkarīga pētnieciska kompānija, kuras galvenie darbības virzieni ir tirgus pētījumi, mārketinga pētījumi, kā arī dažādi sabiedriskās domas pētījumi. No daudzām publikācijām iepriekšējos gados gan var secināt, ka sevišķi aktīvas pētījumu pasūtīšanā ir partijas pirmsvēlēšanu periodos, valdības veidošanas laikā vai kādā valsts politiskā nestabilitātes brīdī. Tādās reizēs tiek galvenokārt jautāts par partiju vai to līderu popularitāti. Dažkārt pat netiek slēpts, kurš politiskais spēks pētījumu ir pasūtījis. Vēl jo vairāk, ja aptaujas rezultāti apliecina tieši šī spēka pārākumu pār citiem (pieļauju gan, ka tad, kad rezultāti ir slikti, pasūtītājs var to publiskošanai arī nepiekrist).Dažkārt jautājumi ir pat dikti jauki un apliecina ne viena vien cilvēka pašapziņu. Kā lai neizjūtu mierinājumu, ka ne jau tā labākā īpašība skaudība, kas dažkārt piezogas arī man, nav sveša vismaz pusei Latvijas iedzīvotāju. Arī to mums atklāj SKDS šogad veiktā aptauja (nezin gan, kura un kādā nolūkā pasūtītā).
Pilno versiju par maksu ir iespējams aplūkot adresē www.news.lv