Pie lidmašīnas ar... lukturīti un skrūvgriezi. I
Iespējams, mūsu Valmieras novadā viņš ir vienīgais šīs profesijas pārstāvis, kurš savus amata pienākumus pilda gan Rīgā, gan šad un tad arī citās vietās pasaulē. Esiet pazīstami ar decembra Vīru lietu ciemiņu: valmierietis GATIS ĀBELĪTIS – avio tehniķis aviokompānijā airBaltic.
Atradu globālajā tīmeklī, ka Latvijā kopš 2005. gada eksistē profesijas standarts – gaisa kuģu tehniskās ekspluatācijas avionikas tehniķis. Vai tas par tevi?
Ne gluži. Avionika ir lidmašīnas elektronika, piemēram, navigācija. Tāpēc tehniķis – avioniķis lidmašīnā atbild par elektrību un tādām lietām. Es esmu tehniķis, kas atbild par lidmašīnas tehniskām lietām. Lai gan man ir pilna licence, un es to arī pat varētu darīt, taču šīs lietas dalās. Ir B1 kategorijas tehniķis, kurš atbild par mehāniskām lietām, un B2 kategorijas tehniķis – avioniķis.
Tavs amata nosaukums ir gana specifisks un ikdienā reti sastopams. Ko tu kā avio tehniķis dari?
Lidmašīnām ir bāzes un līnijas apkopes. Bāzes apkope, vienkārši sakot, ir tāda liela un nopietna pārbaude pēc noteikta skaita nolidotām stundām. Tad lidmašīna angārā principā tiek gandrīz vai izjaukta, to apturot vismaz uz mēnesi. Jo katram lidmašīnas komponentam ir savs nolidojuma laiks, pēc kura tas vai nu jāinspicē, vai jānomaina, vai arī jāsūta uz remontu, kur to atjauno, pārbauda un atkal sūta atpakaļ. Es strādāju līnijas apkopē, un mūsu ziņā ir tādi darbi, kas lidmašīnu neaptur. Tā ir ikdienas pārbaude, kurai ir savs intervāls, kādas trīsdesmit stundas, kad lidmašīnai jāveic ikdienas pārbaude.
ATBILDĪGS PAR LIDMAŠĪNĀM. Gatis Ābelītis savā darba vidē lidostā Rīga. Foto no Gata personīgā arhīva
Pilno versiju par maksu ir iespējams aplūkot adresē www.news.lv