...un stāstnieks pa vidu

- 29.Augusts, 2018
Valmierietis
Laikrakstā

No maija līdz decembrim Valmierā, Naukšēnos, Ēvelē un Drabešos Vidzemes stāstnieku kopa īsteno projektu “Papīra teātris KAMIŠIBAI jeb skolēni  bērniem un stāstnieks pa vidu”.

VIDZEMES STĀSTNIEKI sadarbībā ar Valmieras Mākslas vidusskolu (VMV) maijā uzsākuši darbu pie papīra/attēlu teātra KAMIŠIBAI komplekta izveidošanas, kuru iecerēts izmantot pirmsskolas un sākumskolas vecuma bērnu runas prasmju, valodas un domāšanas attīstībā, kā arī stāstīšanas un klausīšanās prasmju veicināšanā un attīstīšanā, vienlaikus iedzīvinot un popularizējot papīra teātri Vidzemē. Šīs sadarbības rezultātā taps papīra teātra komplekts ar pārveidojamu kartona skatuves kārbu, 4 pasaku ilustrāciju komplektiem un metodisko līdzekli lietotājiem. Pēc VMV skolēnu sagatavota prototipa paredzēts izgatavot un dāvināt 100 teātra komplektus.

Projekts noslēgsies ar izglītojošu semināru Valmieras un apkārtējo novadu sākumskolu un pirmsskolu pedagogiem, logopēdiem, bibliotekāriem, kas aktīvi strādā ar bērnu auditoriju, kā arī stāstniekiem. Visi semināra dalībnieki  saņems KAMIŠIBAI komplektu.

KAMIŠIBAI ir viena no japāņu kultūrā izplatītajām un iecienītajām stāstniecības tradīcijām, kas uzrunā gan bērnus, gan pieaugušos. Ceļojošie stāstnieki stāstus ilustrē ar maināmiem attēliem, kas ievietoti skatuvei līdzīgā ietvarā. Pakāpeniski izņemot attēlus, tiek izstāstīts notikums vai pasaka. Stāstītājs atrodas blakus skatuvei un var uzturēt acu kontaktu ar publiku, sākt sarunu par dzirdēto un redzēto.

 

Lai veicinātu bērnu valodas attīstību, ļoti svarīgi ir lasīt priekšā grāmatas, stāstīt pasakas un sarunāties, kas vienlaikus ir bērna domāšanas spēju attīstīšana. Lai arī ne vienmēr izdodas bērnu uzmanību piesaistīt ar grāmatu, mēs uzdrošināmies apgalvot, ka visiem bērniem patīk klausīties stāstus. Stāstus papildina kvalitatīvs vizuālais materiāls, bet verbālo un neverbālo izteiksmes līdzekļu apvienojums nodrošina valodas un domāšanas attīstību.

Šie uzdevumi palīdz veidot saistītu runu, paplašina vārdu krājumu, veicina sadarbības prasmes, attīsta kognitīvos procesus. Valodas un runas attīstība ir cieši saistīta ar vispārējo un smalkmotorikas attīstību, tāpēc svarīgi veidot interaktīvus uzdevumus.

Vasarā Vidzemes stāstnieki  izvēlējušies un sagatavojuši četras pasakas. Septembrī  Pasaku stundā VMV audzēkņiem un pedagogiem stāstīsim pasakas un pārrunāsim tās kopā ar jaunajiem māksliniekiem. Iecerēts, ka jaunākās klases veidos pasaku ilustrācijas, bet vidusskolēni — skatuves kārbas dizainu.

VIDZEMES STĀSTNIEKU KOPA ir domubiedru grupa, kas no 2015. gada uztur, attīsta un popularizē stāstniecības tradīciju kā nozīmīgu nemateriālā kultūras mantojuma izpausmi. Dalībnieki individuāli un grupā piedalās dažādos stāstniecības notikumos, arī visos četros stāstnieku festivālos Latvijā. Šobrīd grupas aktīvais kodols ir pieci stāstnieki, kas rīko stāstu pasākumus bērniem un pieaugušajiem Valmierā, Cēsīs, Drabešos, Mazsalacā un Rūjienā, aktīvi iesaistās jauno stāstnieku sagatavošanā, rīkojot jauno stāstnieku konkursa “Teci, teci, valodiņa” Valmieras pusfinālu un citas aktivitātes.

Vidzemes stāstnieku kopa realizē projektu Tradicionālā kultūras iniciatīvu centra  „KasTe” paspārnē, un to finansiāli atbalsta Latvijas Valsts mežu un Valsts kultūrkapitāla fonda Vidzemes kultūras programma 2018.

PROJEKTS SĀCIES! Stāstnieces (no kreisās) Sanda Salmiņa, Aelita Punkstiņa, Agrita Gruzdiņa, Agita Lapsa un Gunta Daļecka.


Pilno versiju par maksu ir iespējams aplūkot adresē www.news.lv

Komentāri
Pievienot komentāru