Biznesa inkubatorā strādā nopietni

- 27.Oktobris, 2020
PROJEKTS
Laikrakstā

Latvijā pieņemtā inovācijas definīcija: «Inovācija ir process, kurā jaunas zinātniskās, tehniskās, sociālās, kultūras vai citas jomas idejas, izstrādnes un tehnoloģijas tiek īstenotas tirgū pieprasītā un konkurētspējīgā produktā vai pakalpojumā.» Liesma devās aprunāties ar LIAA Valmieras biznesa inkubatora vadītāju JURĢI PRIEDĪTI.

Kas ir Valmieras biznesa inkubators?

Tā ir maģiska vieta, kur darām pamatā divas lietas. Viens no lielajiem uzdevumiem: mēs palīdzam jaunu ideju autoriem noformulēt viņu ideju un ar dažādu apmācību palīdzību saprast to dzīvotspēju. Otrs lielais uzdevums: atbalstīt esošos jaunos uzņēmējus, komersantus, kuri uz iestāšanās brīdi darbojas biznesā ne ilgāk par trīs gadiem, tas ir viens no kritērijiem, kas jāizpilda, lai kvalificētos inkubācijas atbalstam. Tajā ietilpst finansiāls atbalsts, kas pamatā ir 50% apmērā, konsultācijas un mentorings. Inkubācijas laikā strādājam plecu pie pleca ar uzņēmēju un darām visu nepieciešamo, lai pēc iespējas īsākā laikā uzņēmums kļūtu stabils, patstāvīgs un ar labām eksporta iestrādēm. Šim nolūkam piesaistām dažādus ekspertus par dažādām tēmām, piemēram – pārdošana, ražošanas efektivitāte, digitālais mārketings, eksports, intelektuālā īpašuma aizsardzība, finanses utt. Ļoti lielu uzsvaru mēs liekam arī uz kopienu, kas tiek veidota iekšienē, un pēdējā laikā arī iesaistot cilvēkus no malas, jo, kā esam pamanījuši, cilvēki ļoti daudz var palīdzēt cits citam savstarpēji, bez īpašu ekspertu un speciālistu iesaistīšanas. Tā mums ir liela vērtība, kas tiek kopta, attīstīta, un vienmēr, kad jaunie dalībnieki nāk startēt komisijā, viņu slaidā obligāti jābūt atbildei uz jautājumu – ko es varu dot inkubatoram? Dažreiz cilvēki pārprot un domā, ka tas ir kāds slepens mājiens, bet tā nebūt nav. Ar šo mēs tieši uzsveram, ka kopienā ir spēks, dalībnieks var dalīties ar zināšanām, pieredzi un tādā veidā dot pienesumu inkubatoram un tā kopienai, tā ir vislielākā vērtība.

Kas, tavuprāt, ir inovācijas?

Inovācijas, ļoti vienkāršoti runājot, ir viss jaunais, kas līdz šim nav bijis. Inovācijas var būt gan absolūti jauns un tirgū vēl nebijis produkts, tai pašā laikā inovācijas var būt arī kāds būtisks jau tirgū esoša produkta uzlabojums, kā rezultātā produkts vai pakalpojums iegūst jaunu funkcionalitāti. Mums, protams, inkubācijā ir inovācijas, bez tām neiztikt. Katrs mēģina atrast savu piegājienu produkta vai pakalpojuma pievienotās vērtības radīšanā, ko mēs varam saukt par inovāciju. Svarīgi ir, ka tām vajadzētu būt balstītām kādā reālā problēmā, pieņemsim, kaut kas nestrādā, kā vajadzētu, bet klientam tas ir svarīgi, un esošie produktu un pakalpojumu piedāvājumi šobrīd šo vajadzību neapmierina, cilvēks ar inovāciju atrisina šo problēmu un rezultātā iegūst vērtību, par kuru kāds ir gatavs maksāt. Šī problemātika būtu attiecināma uz jaunu produktu radīšanu kopumā, jo var radīt arī inovāciju un jaunus produktus, kuri nerisina nekādu problēmu, praktiski nevienam nav vajadzīgi. Ja paskatāmies interneta meklētājprogrammā Google risinājumus, kas radīti neesošām problēmām, tur visādas interesantas lietas var atrast.

Ieteikums, ko darīt ar savu biznesa ideju.

Biznesa ideja, ja tā ļoti patīk, ir jāīsteno. Ir jāmeklē visas iespējas, lai apietu šķēršļus, kas stājas ceļā. Finansiālos šķēršļus var apiet, mūsdienās ir pietiekami daudz risinājumu, ar kuru palīdzību to izdarīt. Par neizdošanās risku – risks būs, un bez tā neiztikt. Spēja uzņemties risku ir viena no īpašībām, kas atšķir uzņēmējus no ne-uzņēmējiem. Riskam, protams, jābūt maksimāli izvērtētam un samazinātam. Būtu neprāts mesties idejas īstenošanā, to neapdomājot. Šim nolūkam esam mēs, kas to palīdz izdarīt.

Kas nesanāca vai pietrūka biznesa ideju autoriem, kuri bija redzami, dzirdami, bet vairs nav ne redzami, ne dzirdami?

Motivācijas trūkums un prioritātes ir tie galvenie iemesli, kuri ir bijuši par pamatu mūsu attiecību pārtraukšanai. Jā, viņiem ir ideja, bet tās attīstība nenotiek, jo ir citas prioritātes, kas ir pilnīgi normāli. Visiem nav obligāti jākļūst par uzņēmējiem. Ir bijuši arī gadījumi, kad komanda izjūk: bija sanākuši kopā vairāki cilvēki, kas ticēja produktam, līdz vienā brīdī kāds sāk šaubīties un noliek projekta attīstību prioritāšu apakšgalā. Tātad komandas vadītājs vai pati komanda kopumā nav spējusi noturēt to vienoto motivāciju – kāpēc es to daru? Tas ir būtisks jautājums, kuru uzdot pirms sava biznesa uzsākšanas. Mums gribētos, lai tā būtu arī finansiālā motivācija – ka cilvēks grib nopelnīt naudu, darot to, kas viņam patīk.

 

VALMIERAS BIZNESA INKUBATORA TELPĀS. Sarunājamies ar Jurģi Priedīti. Ārijas Romanovskas foto

JĀNIS KĀRKLĪTIS, uzņēmuma SIA «Pike Boy Kayak» dibinātājs.

Kas ir jūsu biznesa ideja? Kā un kad tā radās?

Biznesa ideja ir ražot saliekamu kajaku (smailīti) makšķerēšanai un atpūtai. Viegla un ērti pārnēsājama laiva, kas saliekama mugursomas izmērā un ir paredzēta vienai personai.

Ideja radās pēc paša nepieciešamības 2016. gadā – vēlējos doties makšķerēt, bet nevarēju īres kajaku noglabāt savā dzīvoklī. Nav iespējams ērti noglabāt laivu skapī vai zem gultas. Tirgū pieejamie risinājumi nebija man atbilstoši, un nodomāju, ka nav jau grūti izdomāt jaunu risinājumu šai problēmai.

Skaidrojums vārdam – Pike – no angļu valodas ir līdaka (zivs) vai pīķis (ierocis), vai smaile. Produkts ir «PIKE kayak».

Kāpēc jūs izvēlējāties iestāties Valmieras biznesa inkubatorā?

Uzsākot darbu pie šīs idejas realizācijas, sapratu, ka neesmu zinošs visos ar ražošanu un produkta attīstību saistītos jautājumos. Bija nepieciešams meklēt palīdzību, un, apmeklējot dažādus tīklošanās pasākumus, sapratu, ka jāmeklē biznesa inkubators. Valmieras biznesa inkubatoru izvēlējos tāpēc, ka pats esmu valmierietis un vēlējos atgriezties uz dzīvi Valmierā.

Kā norisinājās pirmā saruna? Vai uzreiz piekrita sadarboties?

Inkubatora komanda bija ļoti atsaucīga un vēlējās palīdzēt. Kad tiku uzņemts pirmsinkubācijā, nebija nepieciešams izturēt konkursu un atlasi. Pēc 4 mēnešiem piedalījos inkubācijas konkursā un biznesa ideja tika atzinīgi novērtēta. Kopš sadarbības sākuma 2018. gada janvārī līdz reālam produktam 2020. gadā bez inkubatora palīdzības nebūtu ticis.

Kad biznesa inkubators jūs uzņēma, kas un kā notika tālāk?

Pirmsinkubācijā un arī inkubācijā ir jāparaksta līgums ar LIAA, ka abas puses sadarbosies mērķu sasniegšanā, un jādefinē, kādi ir šie mērķi. Pēc iestāšanās inkubācijas programmā varēju vairāk strādāt pie idejas attīstīšanas un produkta izveides. Ne tikai finansiālais atbalsts ir nozīmīgs, bet manā gadījumā vairāk palīdzēja emocionālais atbalsts – ir vēl cilvēki no malas, kam tiešām rūp tas, ko tu dari un lai tev izdodas sasniegt mērķus.

Šobrīd vēl sadarbojaties ar Valmieras biznesa inkubatoru?

Regulāri satiekos ar inkubatora komandu, stāstu par savām problēmām un panākumiem. Ar problēmu novēršanu inkubatora komanda ļoti labi palīdz – gandrīz vienmēr tajā pašā dienā ir kāds risinājums. Inkubators palīdz ieteikt vietējā mērogā sadarbības partnerus, kā arī regulāri ir apmācību semināri, kas noder produkta pārdošanas uzlabošanai.

Varbūt vēl kas piebilstams saistībā ar Valmieras biznesa inkubatoru?

Ja ir biznesa ideja, bet nezini, kā to realizēt, – noteikti aizej uz biznesa inkubatoru. Tā komanda tev varēs palīdzēt ātrāk nonākt pie idejas realizēšanas.

REINIS UPENIEKS un ANDIS KRAUKLIS, uzņēmuma SIA «Zero Contact Services» vadītāji. Ar Liesmu sarunājas Reinis Upenieks.

Kā un kad radās jūsu biznesa ideja?

Mūsu produkts – personīgais pakomāts ar ledusskapja funkciju. Paredzēts lietošanai ārpus telpām. Pakomāta lietotājam nodrošina pasūtījuma saņemšanu bez kontakta ar kurjeru – 24/7. Pakomāts ir paredzēts novietošanai pie privātmājas. Tas absolūti maina cilvēku līdzšinējo sūtījumu saņemšanas pieredzi, jo vairs nav jābūt mājās un jāgaida, kad kurjers piegādās sūtījumu. Kurjers sūtījumu var piegādāt jebkurā laikā, savukārt klients to var saņemt, ierodoties mājās. No citiem konkurentiem atšķiramies ar to, ka sūtījums var būt arī pārtikas un nepārtikas produkti, kuriem nepieciešams atrasties konkrētā temperatūrā (nodrošina ledusskapja nodalījums).

Ideja man radās šī gada martā, kad uz veikalu pēc pārtikas doties bija apgrūtinoši Covid-19 dēļ, taču Rimi un Barboras kurjeru piegādes bija jāplāno vairāk nekā nedēļu iepriekš, jo ātrāki piegādes laiki lielās noslodzes dēļ nebija pieejami. Turklāt man vienmēr ir bijis apgrūtinoši būt mājās noteiktā laikā un gaidīt kurjeru, mums tomēr dzīvē ir svarīgākas lietas, kam veltīt laiku.

Kāpēc izvēlējāties iestāties Valmieras biznesa inkubatorā?

Jau iepriekš biju dzirdējis par LIAA biznesa inkubatoriem. Ar biznesa partneri Andi vairākkārt bijām diskutējuši, kā ātrāk mēs varam šo produktu attīstīt. Sapratām, ka inkubators ir tieši tas, kas mums šajā attīstības posmā ir vispiemērotākais, lai novestu projektu līdz nākamajai attīstības stadijai un veiksmīgāk piesaistītu investīcijas nākotnē. Valmiera ir lieliska vieta, kur tuvākajā nākotnē šis produkts visdrīzāk tiks ražots, ņemot vērā reģionā esošos potenciālos sadarbības uzņēmumus. Turklāt Valmiera ir Anda dzimtā pilsēta.

Kā norisinājās pirmā saruna inkubatorā? Vai uzreiz piekrita sadarboties?

Tikāmies ar Jurģi Priedīti. Viņš ļoti izsmeļoši sniedza mums informāciju par visām inkubatora iespējām un pienākumiem, ja mēs inkubatorā iestāsimies. Lai iestātos, mums bija nepieciešams prezentēt savu ideju vērtēšanas komisijai. To arī veiksmīgi izdarījām un tikām aicināti parakstīt līgumu. Šobrīd esam līguma slēgšanas procesā.

Ir sava procedūra, kas jāizpilda, lai uzņēmums tiktu uzņemts inkubatorā. Bet tā ir samērā viegli izpildāma.


Pilno versiju par maksu ir iespējams aplūkot adresē www.news.lv

Komentāri
Pievienot komentāru