Valmieras Zaļā skola – ar ticību sev un citiem

- 10.Decembris, 2025
PROJEKTS
Laikrakstā

«Ceļā uz vecāku izveidoto skolu nekas nebija sasteigts, viss notika pakāpeniski un likumsakarīgi – kā izpratnē, tā vēlmēs un rīcībā. Pirmsākumā bija sirdsdarbs – dzīvnieku asistētā terapija, kuras nodarbības ar saviem suņiem vadīju bērniem dažādu problēmu risināšanā.

Redzot rezultātus, kopā ar šiem bērniem un viņu vecākiem iekļāvāmies privātskolā, kurā strādāja fantastiska skolotāja Līva. Kad skolas eksistence bija apdraudēta, 2013. gada 6. augustā tapa vecāku lēmums: «Zaļajai skolai būt!» Vispirms bija mazais namiņš K. Baumaņa ielā, 2017. gadā jau lielākās telpās Strazdu ielā, bet, kad arī tur palika par šauru, 2022. gadā pamatskolu pārcēlām uz Baltakmeņu muižu Kocēnos, kur mācījās arī bērni no Rīgas. «Arī mums vajag tādu skolu,» teica rīdzinieki, un tā 2023. gadā Rīgā, Brīvības gatvē, durvis vēra Valmieras Zaļās skolas filiāle – Rīgas Zaļā skola. Vienotā skolotāju, atbalsta personāla un vecāku komandā turpinām iet savu ceļu iekļaujošajā izglītībā, un ir gandarījums, ka mūsu skola ir akreditēta līdz 2031. gada maijam,» ar tik būtisku atkāpi iesākās mūsu saruna ar Valmieras Zaļās skolas vadītāju LIGIJU FRIŠFELDI.

 

Skolas mājaslapā lasīju, ka jūsu vadītās mācību iestādes misija esot: «Radīt emocionāli drošu vidi, kurā bērns var noticēt sev un citiem, ar prieku gūt pieredzi, attīstot savas individuālās spējas un prasmes.» Kā tas izdodas?

Liela daļa bērnu pie mums nonāk tādēļ, ka viņi dažādu apstākļu dēļ diemžēl nevar iekļauties lielo skolu vidē un prasībās. Ir pat gadījumi, kad vecākiem palūdz izņemt bērnu no kādas valsts vispārizglītojošās skolas, jo konkrētais bērns ar savu uzvedību un sliktajām atzīmēm, lūk, bojājot skolas reitingus. Ja šāds bērns nevar paspēt tikt līdzi lielo klašu straujajam mācību ritmam, jūtami krītas viņa pašapziņa, uztvere, sekmes un diemžēl arī uzvedība. Tad nu mēs glābjam, ko un kā varam! Mūsu pirmsskolā ir pieejamas: pirmsskolas izglītības programma, speciālā pirmsskolas izglītības programma ar mācību traucējumiem, speciālā pirmsskolas programma ar garīgās attīstības traucējumiem un vēl speciālā pirmsskolas programma ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai pat vairākiem smagiem garīgās attīstības traucējumiem. Pamatskolā ir pieejama vispārējās pamatizglītības programma, speciālā pamatizglītības programma ar mācīšanās traucējumiem un speciālā pamatizglītības programma ar garīgās attīstības traucējumiem. Visas programmas ir licencētas un akreditētas. Ja nepieciešams un ja tam ir apliecinoša izziņa no ārsta, tad nodrošinām arī kvalitatīvu attālinātu mācību procesu – kā pirmsskolas obligātajā sagatavošanā, tā arī pamatskolas programmu apguvei. Mums ir ļoti individuāla un atbildīga katra cilvēkbērna spēju izvērtēšana, piemērojot tieši viņam atbilstošāko mācību un attīstības programmu, kā arī pielāgojot tādas mācību metodes, lai kopīgi soli pa solim sasniegtu vēlamo rezultātu. Tas prasa laiku un pacietību, jo tikai tad, kad bērns sāk noticēt sev un cilvēkiem ap viņu, jūtami vairojas pašapziņa un tai līdzi nāk arī sekmes, uzvedība un iekļaušanās skolas ģimeniskajā vidē. Paņēmieni, kā līdz tam tiekam, ir dažādi, un jo vairāk, jo labāk. Tā, piemēram, pirmsskolā sevis un pasaules izzināšana regulāri notiek ar rotaļām, bet pamatskolā ļoti vērtīgas ir speciālistes Gitas vadītās dabas vides estētikas nodarbības, kuras notiek pēc krāsu cikla un ar domu, lai katra nodarbība būtu savā krāsā un ar izzinošu nozīmi. Ekoskolu programmā esam sekmīgi iekļāvušies jau kopš 2014. gada. Pamatskolā tiek izdota skolas avīze «Zaļās lapas», kurā bērni iegūst pirmās prasmes žurnālistikā. Ģimeniskuma sajūtu vairo dažādie kopīgi plānotie un gatavotie pasākumi Mārtiņdienā, Ziemassvētkos, Lieldienās un citos svētkos. Atzīmējam arī Dzejas dienas. Ir pārgājieni dabā, populāras ir arī nometnes ar palikšanu pa nakti skolā.

suns

STARPBRĪDĪ. Tik aktīvi un mīloši abi terapeiti bija stundu pārtraukumā.

Intervijā, rau, piedalās arī divi mazi un ņipri dzīvnieku asistētās terapijas dalībnieki, kuri ik pa laikam te aizskrēja uz skolas koridoru padraudzēties ar bērniem, te uzraudzīja arī jūs. Joprojām suņi ir klātesoši skolā?

Dzīvnieku asistētajā terapijā esmu sagatavojusi un pēc vajadzības varu izmantot sešus savus ģimenes suņus – četrus kavaliera karaļa Čārlza spanielus un divas Bernes ganu suņu dāmas. Šodien man ir līdzi divi mazie, jo ar lielajiem suņiem rīt došos uz terapijas seansu kādā no senioru aprūpes namiem, kur arī suņus ļoti gaida. Lai saprastu, ko spēj uzticēšanās un sapratne ar suni, izstāstīšu tikai vienu no mūsu skolas veiksmes stāstiem. Pirms vairākiem gadiem pie mums atveda kādu puiku, ar kuru vairs galā netika ne skola, ne ģimene. Bērns bija nevaldāms, agresīvs, viss ap viņu bija pa gaisu. Todien skolā bija arī mana suņu komanda. Nodarbību laikā notika brīnums. Vai nu suns atrada puiku, vai puika izvēlējās suni, bet sākās viņu draudzība. Visu atlikušo mācību gadu suns Grēta viņu regulāri pavadīja uz stundām un nodarbībām. Bērns izmainījās. Nomierinājās. Iekļāvās skolas vidē, uzticējās skolotājiem. Sāka lasīt. Nu jau pie mums izaudzis par jaunekli, īstu džentlmeni, kas zina, kādu arodu vēlas apgūt. Jā, suņu komanda joprojām dodas uz skolu, kur bērni tos pazīst un suņiem nav sveši mūsu skolas bērni. Rīgas skolā ir arī papagaiļi, kurus ar Dzīvnieku policijas starpniecību esam izglābuši, un akvārijs ar zivtiņām. Un nu esam saņēmuši Ziemassvētku vēstules no bērniem, ka arī citās klasēs vēlas rūpēties par kādu mājdzīvnieku! Tad jau manīsim, vai Ziemassvētku brīnums tiks izpildīts!

Valmieras Zaļā skola ir iesaistījusies ne tikai Ekoskolu programmā un dzīvnieku asistētās terapijas programmā, bet kopš 2022. gada ir ieguvusi arī sociālā uzņēmuma statusu. Kādas iespējas tas paver?

Kopš pastāv mūsu skola, arvien esam bijuši aktīvi arī sociālajā jomā, tikai tad tas bija sabiedriskā labuma biedrības statusā, bet tagad, oficiāli iegūstot sociālā uzņēmuma statusu, esam ne tikai valsts līmenī raduši sev vairākus domubiedrus šajā jomā, bet arī iespēju startēt Eiropas grantu projektā. Tas jau ir uzrakstīts, bet pašlaik tajā veicam pēdējās korekcijas, kurā pirms tam plānotās interaktīvās tāfeles nomainām pret gultām. Kā sociālais uzņēmums paralēli izglītības darbam Valmierā un Rīgā nu attīstīsim arī jaunu uzņēmējdarbības formu – Baltakmeņu muižā Kocēnos, kur līdz šim bija mūsu pamatskola. Valmieras Zaļā skola ar pirmsskolu un pamatskolu nu jau atkal atrodas zem viena jumta Valmierā, Veides ielā (Sv. Sīmaņa draudzes namā), bet Baltakmeņu muižā pārskatāmā nākotnē taps vēl viens senioru aprūpes nams Valmieras novadā, kurā paredzētas labiekārtotas istabiņas ne tikai vecumdienu pavadīšanai speciālistu aprūpē, bet arī telpas naktsmājām piederīgajiem, kuri būs atbraukuši apciemot savus tuviniekus. Ceram, ka šai iecerei nu gan izdosies piesaistīt Eiropas naudu. Līdz šim, lai piesaistītu skolas attīstībai papildu līdzekļus, ne reizi vien startējām dažādos pieejamos līdzfinansējuma projektos, taču arvien kaut kā mūs atstāja tūlīt aiz apstiprināto projektu svītras. Rezultātā visu skolai nepieciešamo arvien esam nopirkuši paši par savu naudu.

Privāto skolu asociācija ir aktīvi iesaistījusies pret Izglītības ministrijas kārtējiem jauninājumiem, nosakot visām skolām vienādus kvantitatīvos un kvalitatīvos rādītājus un tiem atbilstošu finansējumu. Vai kārtējā birokrātija?

Esam tās dēļ piedzīvojuši ne vienu vien netaisnību. Bija teiciens – nauda seko bērnam. Nu neseko vis! Pirms katra jauna mācību gada, lai maksimāli palielinātu skolēnu skaitu, skolās vecākiem sola visādus labumus. Kad klases nokomplektētas un mācību gads aizgājis savā ritmā, ap oktobri, novembri situācija bieži vien mainās, bērnus viena vai cita iemesla dēļ atsijā, un daļa no viņiem nonāk privātajā skolā, jo citviet diemžēl viņi nav vēlami. Bērni mācības sāk pie mums, bet valsts nauda diemžēl viņiem līdzi nenāk. Tā visu mācību gadu tā arī paliek tajā skolā, kur bērni sākotnēji bija pieteikti. Tas pats attiecas uz valsts garantētajām brīvpusdienām bērniem līdz ceturtajai klasei. Arī šo bērnu nauda paliek turpat. Un tā, lūk, šī sistēma joprojām klibo. Piketos neejam un skaļi nebļaujam, taču netaisnība sāp. Birokrātija un ierēdniecība mums ne reizi vien ir traucējusi attīstību, taču strādājam un kopumā cerīgi raugāmies rītdienā, jo mūsu skolas bērnu vecāki darīs visu, lai Valmieras Zaļā skola Valmierā un Rīgā turpinātu savu ceļu iekļaujošajā izglītībā. Sirdi nesen sasildīja Rīgas pašvaldības Pateicības vēstule par to, ko darām un ka esam sekmīgi sadarbības partneri.

VISA UZMANĪBA. Intervijai ar Valmieras Zaļās skolas direktori Ligiju Frišfeldi saprotoši līdzi sekoja divi no viņas suņu asistētās terapijas komandas. Ārijas Romanovskas foto

 

MAF

Projektu finansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par projekta «Ziemeļvidzeme – mūsu nākotnes reģions» saturu atbild projekta īstenotāja SIA «Imanta info».Projekta Nr. 2025.LV/RMA/1.6.1/001


Pilno versiju par maksu ir iespējams aplūkot adresē www.news.lv

Komentāri
Pievienot komentāru